Achter de schermen SC Attractiedevelopment - Een kijkje achter de schermen

Leroy

SprookjesCraft Staflid
Staflid
Leroy_Mijns
Leroy_Mijns
10 jul 2020
2
26
21
Coins
70,21
Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd op 12 april 2020 op SC Community. Het is mogelijk dat de informatie inmiddels verouderd is.

Bij SprookjesCraft werken verschillende mensen die software ontwikkelen. Wij delen het ontwikkelproces – ook wel development genoemd – voor het gemak op in drie verschillende onderdelen: serverdevelopment, webdevelopment en attractiedevelopment. In deze blog komt attractiedevelopment aan bod, in een vorige blogpost hebben we al serverdevelopment behandeld.

🙋‍♂️ Even voorstellen…

Voordat een nieuwe attractie open gaat in SprookjesCraft, moet er heel veel gebeuren. Naast de bouw, is het ontwikkelen van de systemen één van de belangrijkste zaken in dit proces. Hier zijn verschillende mensen mee bezig, waaronder Jasper (MeneerJasper) en Maurizio (xMvds). In dit artikel vertelt Jasper ons meer over de techniek achter de attracties en Maurizio over de verschillende models die je steeds meer ziet in ons park.

🎢 Attractiedevelopment

De techniek in attracties kan je opdelen in twee belangrijke onderdelen’, vertelt Jasper. ‘Wij maken onderscheid tussen de techniek achter de besturing en de techniek voor de show. Omdat wij attracties bouwen die al bestaan in het echt, moeten we dus met veel dingen rekening houden. Het is soms even goed zoeken naar de juiste manier om de beleving in Minecraft zo identiek en realistisch mogelijk te krijgen.

(Tekst gaat verder onder de foto.)
Code Vogel Rok Plugin.png

Stukje code uit de plugin van Vogel Rok

Een onderdeel wat steeds belangrijker wordt is het toevoegen van 3D-models aan de attracties. We vroegen aan Maurizio hoe zo’n model nou tot stand komt: 'Ik start met het creëren van een 3D-model zodra hier vraag naar is vanuit het projectteam. Zodra we weten welke models we nodig hebben, start ik met het ontwerpen ervan. Dit doe ik in het programma Blockbench.’ Als eenmaal het programma Blockbench is opgestart, beginnen de uitdagingen voor Maurizio: ‘Als ik start met het maken van een model, maak ik vrijwel altijd eerst een test model om te kijken of de manier die ik heb bedacht wel werkt. Als dit allemaal in orde is, maak ik een vorm waaruit het model zal ontstaan: de stoeltjes, beugels & wielen bij een achtbaantrein of de ogen, oren, neus, voeten & handen van een pop. Zodra de basis van dit model af is, ga ik het inkleuren en tot slot allerlei details toevoegen. De allerlaatste stap is het grondig checken van het model en eventuele foutjes corrigeren.

🕗 Met de tijd mee gaan

Je herkent het misschien nog wel: enorme ruimtes gevuld met redstone, command blocks en andere technische zaken. Dit is bij de meeste attracties verleden tijd. ‘Omdat we tegenwoordig voor iedere attractie een plugin schrijven, worden de grote systeemruimtes overbodig. Bij de meeste attracties is een klein hokje voor wat showtechniek voldoende’, vertelt Jasper. Ook is onderhoud enorm belangrijk om de attracties met de tijd mee te laten gaan: ‘Het onderhouden van onze attracties is vaak een complex werkje. Bij sommige attracties is het slechts een kwestie van het toevoegen van models of wat aanpassingen in de code, terwijl we andere attracties volledig opnieuw opbouwen.

(Tekst gaat verder onder de foto.)
Systeemruimte Droomvlucht.jpeg

Systeemruimte van de Droomvlucht

We gebruiken nu iets meer dan een jaar models in SprookjesCraft. ‘Op dit moment zijn er 279 verschillende models te zien in ons park. Denk hierbij aan de zwanen uit de Zes Zwanen, toiletten en wasbakken, achtbaantreintjes van de Python of recent nog zo’n 150 verschillende models in Carnaval Festival. We hebben ook een speciaal test-resourcepack voor Stafleden, hier zitten wel 340 verschillende models in!’, vertelt Maurizio.

🔮 Toekomst

Het ontwikkelen en verbeteren van attracties staat nooit stil, we denken altijd na over nieuwe manieren om de beleving nóg beter te maken. Zo licht Maurizio al een tipje van de sluier op over nieuwe models: ‘Op dit moment ben ik bezig met een iconisch item, wat gek genoeg nog niet in ons park te vinden is: alle Holle Bolle Gijzen!’ Ook Jasper is al bezig met de toekomst: ‘We zijn druk bezig met nieuwe functies bij het besturen van attracties, zodat je bijvoorbeeld ook met meerdere personen kan besturen.

Matroos Gijs Model.jpeg

Matroos Gijs - Één van de nieuwe Holle Bolle Gijzen die binnenkort in het park te zien zal zijn